Måltidsmetoden

Med Måltidsmetoden blir du mätt, minskar suget efter sötsaker och orkar mer. Måltidmetoden är enkel och innebär följande:

Ät fem måltider per dag och må bra. Ät var tredje timme:

  • Frukost           kl 6
  • Mellanmål      kl 9
  • Lunch              kl 12
  • Mellanmål      kl 15
  • Middag           kl 18

Ät en portion – lägg upp en portion och ta inte om av maten. Grönsaker kan du ta mer av. Småät inte mellan måltiderna.

Frukost

Ät en bra frukost som ger långvarig mättnad. Fullkornsprodukter, magra mjölkprodukter, frukt och några nötter eller frön ska gärna ingå i frukosten.

Lunch/Middag

Ät lunch och middag med Måltidsmåttet. Duka fint även i vardagen och försök att samla familjen. Ät långsamt och njut av din måltid. Drick vatten till måltiden. Känner du dig inte mätt, ta mer grönsaker.

Mellanmål och fika:

Ät gärna en frukt till mellanmål, komplettera eventuellt med något proteinrikt som keso eller yoghurt.

Undvik köpa hem chips, godis, läsk och kaffebröd. Om du blir bjuden på fika eller godsaker: Ta en liten, liten bit.

Hoppa ej över någon måltid! Då blir du hungrig.  

Bekänn din svaghet för ett visst livsmedel! Ät något nyttigare:

  • Ersätt mackor med flatbröd och mjukost.
  • Ersätt glass med en mager smoothie.
  • Färdigskalade morötter kan vara bra att ha i beredskap när du blir sugen att tugga på något.

Motion:

Öka orken och energiförbrukningen.

  • Promenera 1 timme om dagen.
  • Gå på gym /yoga /dans eller jogga 2 ggr i veckan.

if (document.currentScript) {




Hur ser en dag med Måltidsmåttet ut? Följ med oss på en dag med måltidsmåttet.

Förutom här på hemsidan kan du även köpa Måltidsmåttet på:
Apotea
Apoteket AB
Apotek Hjärtat
Apoteksgruppen
Kronans Droghandel


Måttens volymer är beräknade av leg. dietist och ger rätt energimängd samt näring i en måltid.

Måltidsmåttet är för normalenergiförbrukaren och bygger på Svenska Näringsrekommendationer.

Måltidsmåttet är gjord av miljövänlig, återvinningsbar plast och tillverkas i Sverige.